søndag 28. juni 2009

Med løse hester blir det morgentrim for far og mor

Våknet idag tidlig kl 0515 av at mamma sto å ropte på meg utenfor vinduet mitt.

Litt lettere groggy og fortsatt i drømmeland stikker jeg hodet ut og får beskjed om at mamma har prøvd å ringe meg flere ganger fordi hestene er løse!! Da minnes jeg langt bak i hodet, at joda, jeg hørte da tlf inni drømmeverdenen min men regnet nok med noen fulle, dårlige kompiser og overså den.

Det var Geir som hadde våknet av at hestene sto ute på gårdsplassen hans og fikk varslet dem. Mamma ut å hentet grime, leietau og brødbutt og ned for å lokke hester:)

Vardar hadde kommet løpende med en gang han fikk øye på henne-gogutten-og fulgte glad og lydig med henne oppover mot ridebanen. Cebo hadde ikke tid til å bli med men mamma regnet med at han kom etter tilslutt.
Hun tenkte ikke på å ta på grimen siden Vardar gikk så fint ved siden av-så når det gikk opp for Cebo at de faktisk plutselig var langt unna han, satte han i en helvetes fart etter med det resultat at i det han løper forbi dem, blir jo tjukken med på fartsleken og hiver seg etter-akkurat idet de nesten var fremme ved porten til banen....

De løper forbi og nedover retning skolen. Da finner mamma ut at hun må få tak i meg før hestene forsvinner over alle hauger. Hun hiver seg i bilen og prøver samtidig å ringe meg...Mona sooooooooooooooover....drømmer om fulle kompiser som ringer og som hun ignorerer:)

Mens mamma er i farta, tar pappa saken i egne hender og har skjønt taktikken som er lur å bruke etter å ha sett hvordan hestene oppførte seg med mamma.

De hadde løpt ned til Prausnitz-takk og lov-og ikke videre ned mot riksveien. Vardar får øye på pappa når han er ett godt stykke unna og pappa bråsnur og begynner å løpe hjemover mot beite mens han rister på brødbutten:) Maaaaaaaaaaaat tenker vardar og hiver seg etter:) Vardaaaaaaaaaar tenker Cebo og kaster seg etter:) Pappa løp nok godt for å rekke planen sin-søren at man ikke har dette på film-dette skulle jeg likt å sett:)

Pappa føre med en brødbutt med to hester i full fart etter....hehe.....

Pappa løper rett inn på ridebanen og Vardar følger naturlig etter, og deretter Cebo:) De får sin velfortjente belønning og porten blir stengt.

Utrolig bra observert av pappa med å benytte den teknikken med løpeadferden til hestene!

Så da mamma og jeg kommer har pappa alt under kontroll-selvfølgelig:)

Da gjerdet så ble sjekket, er det nede ved veien ved naboen OG på det andre beitet mot skolen er det også en tråd som har røket. Veldig merkelig. Ingen stolper knekt, bare masse fester. Polarbåndet er ikke røket, bare den hvite mindre tråden på begge sider.

Det kan se ut som det er ett dyr som har forårsaket dette da vi synes det er snodig at hestene har klart å ødelegge det på den måten på to forskjellige beiter samme natt. Å det må ha vært ett stort dyr med litt kraft så kanskje en elg-eller en ku?? Vi har jo hatt ku en gang før der i sommer allerede selvom den tuslet tilbake samme vei den kom tilslutt. Ingen ku ble observert men hvem vet hvor lenge hestene har vært løse-for alt vi vet kan de ha ruslet rundt hele natten og kua har hatt god tid til å forsvinne..

Det stemmer ikke at hestene ville gjort dette. De har jo veldig respekt for trådene-da må de jo ha tatt rennafart flere ganger på to forskjellige steder-og vært skikkelig skremt av noe-ingen av hestene hadde ett eneste sår eller en skramme..

Uansett hva som har skjedd er jeg veldig glad for at jeg har så flinke foreldre som ordner opp og at hestene er så snille å ha med å gjøre. Vardar er jo ganske stedbunnen og han kom jo med en gang-men skjønner jo at han blir med Somdalen på en løpetur når man først har sjansen:):)

Man kan le av det etterpå men jeg var ganske skjelven i bena når jeg kjørte bortover og ventet på å se de i full firsprang mot meg på riksveien...

Så takk til mamma og pappa som er så flinke med dyra:)

Ingen kommentarer: