lørdag 25. oktober 2008

Familietur til Vesletjern:)

Idag var jeg, Calvin og Vardar bedt med til hytta på Vesletjern av mamma og pappa:)

De er jo litt rare da de sender innbydelse til bikkja og hesten, ikke meg, der det står at det eneste de behøver å ta med er eieren sin...men det er nå sånn familien min er; de bryr seg om dyra mine og det er veldig koselig:) Jeg tok ikke med Vardar idag, fant ut at det var greit å la være-og det visste seg som en lur idè siden jeg endte opp med å passe en bikkje en times tid...

Vi skulle møtes ved snuplassen i Heggelia kl tre. Da jeg, Calvin, Line og Mina ankom, var mamma og pappa allerede på plass.
De sa jeg måtte være litt forsiktig med å slippe løs Calvin fordi det var en slags elg/huskybikkje som gikk løs der med ett peilehalsbånd. Så ikke noe til den så jeg slapp Calvin jeg. Han holder seg jo i nærheten av meg så ikke noe farlig sånn sett.
Vel, plutselig ut fra skogen kommer en diger bikkje løpende, sikter seg inn på Calvin, som heldigvis står akkurat ved meg. Tar tak i Calvin og prøver å holde begge bikkjene fra hverandre. Den andre var hannbikkje den også, og jeg merket jo fort at disse to ikke gikk sammen. De fløy i tottene på hverandre temmelig raskt men jeg fikk skilt de like fort heldigvis.
Mamma tok Calvin på armen mens jeg fikk tak i løsbikkja. Det er visst noe med meg og jaktbikkjer. Det er andre gangen på 3 uker jeg fanger inn loste hunder på jakt..Jeg klarte ikke å plassere rasen når jeg så den-kroppen var litt lik en litt for stor elghund men så var det noe som ikke stemte med hodet. Viste seg å være en jämthund(svensk elghund).

Ringte tlfnr som sto på halsbåndet og eieren var i Ådalen og skulle komme så fort så mulig. De andre gikk avgårde til hytta mens jeg begynte å gå nedover med bikkja. Den var temmelig vilter av seg og var helt forferdelig å gå med. Dro som bare det og innimellom begynte den å skulle "ta meg" litt. Litt guffent men jeg forholdt meg da rolig så det gikk da bra...

Da jeg kom til brua nedi bakken kom eieren og var veldig glad for at jeg hadde tatt vare på den(Jeg hadde på en måte ikke noe valg kan man si...han hadde jo "drept" Calvin og å binde den til ei buske til eieren kom hadde vært håpløst da bikkja var helt styrin på båndet og tygde værre når vi gikk nedover). Den hadde hatt los og hadde blitt borte...bla...bla..bla....

Meningen var at jeg skulle be han kjøre meg opp igjen men det slapp jeg da Tommy kom forbi med Ådalsvinni og den gamle stasvogna si:) Så da haiket jeg opp til snuplassen før jeg ruslet oppover til hytta der bålet var godt i gang og pølsene klare for å bli grillet:)


Veldig koselig tur selvom været var temmelig guffent. Det blåste godt og det begynte å regne. Calvin fikk så mange pølser at han til slutt hadde flere pølsedepoer rundt i skogen:)

Vardar har fått fri i dag pga den harde turen i går, men i morgen får han ut å trimme igjen:)

Ingen kommentarer: